Sunday, 15 January 2012

Gastrik dan penawarnya - ESP bantu merawat gastrik

salam..selamat pagi..alhamdulillah, saya harap anda semua dlm mood yg sihat dan ceria..kali ni saya nak share testimoni dan info berkenaan gastrik..kebanyakkan org tua dan sebilangan besar org muda ade gastrik..apa itu gastrik? bagaimana gastrik bertindak? sebelom saya kongsikan info tentang gastrik, jom baca testimoni Huda Zainal yang menemui penawar Gastrik dengan Shaklee..
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Testimonial ESP - Huda Zaiu
hari ni saya nak share testimoni diri sy sendiri sebagai pengguna esp shaklee...
untuk tujuan lain sebenarnya saya amalkan esp....tapi tak sangka plak dapat hilangkan gastrik sy..
Saya alami gastrik sejak di bangku sekolah lagi...teruk sangat.
saya selalu rasa mual n muntah muntah...selalu kembung perut,kerap sendawa akibat gastrik.macam macam ubat dah sy cuba untuk hilangkan gastrik..hingga la sy mencuba esp...tak sampai 2 minggu saya amalkan esp..Alhamdulillah gastrik sy dah beransur pulih...kini saya tidak lagi rasa mual n muntah muntah.teruja nak tunggu bulan ramadhan tahun depan...insyaAllah sy boleh puasa macam orang dah....sebab sebelum ni sy hanya puasa dalam setengah bulan jer..yang selebihnya saya tinggal dek kerana gastrik.kene lah banyak ganti puasa tiap tiap tahun..huhuhu.

Wah..saya sungguh teruja membacanya. Kalau nak tahu, Huda ni mula2 mencuba Shaklee dengan Set Skin care, kemudian mencuba Vitalea untuk ibunya... Lepas tu cuba Meal Shakes, ESP.. dan terus jatuh cinta dengan Shaklee. Sekarang dah jadi salah seorang pengedar Shaklee di Kemaman Terengganu. Menarik bila mengetahui pengalaman BEST huda sendiri bersama Shaklee ;)


Gastrik

Apa Gastrik ni sebenarnya? Dipetik daripada sini

Gastrik antara masalah sangat lazim dan secara umumnya ia boleh dibahagikan kepada 2 jenis iaitu gastritis (keradangan lapisan mukosa yang melapik dinding perut) dan ulser perut atau peptik pada lapisan sel yang lebih dalam (lebih teruk berbanding gastritis).

Biasanya apabila orang berkata mereka ada masalah gastrik, ia merujuk kepada keadaan pertama (gastritis).


Secara semula jadi, sel perut kita menghasilkan asid hidroklorik (dengan pH 1 hingga pH 2) yang berfungsi mencerna makanan. Asid ini kuat dan jika terkena tangan, kulit akan terkakis. Sel perut menghasilkan lapisan mukosa (lapisan pertahanan) sebagai pelindung daripada kesan asid hidroklorik.

Pengeluaran atau rembesan asid hidroklorik berlaku apabila ada makanan untuk memulakan proses pencernaan dan gastrik berlaku apabila tiada keseimbangan antara kuantiti rembesan asid hidroklorik (terlalu banyak) dengan kekuatan lapisan pertahanan (menjadi lemah). Jika lapisan pertahanan ini menjadi lemah,ulser berlaku kerana asid hidroklorik boleh sampai ke sel dan menyebabkan keradangan.


Jika orang mengadu sakit perut ketika lapar, ia menandakan asid hidroklorik terlalu banyak dalam perut dan sebaliknya jika sakit perut selepas makan, ia mungkin menandakan masalah ulser perut kerana lapisan mukosa yang sudah lemah.

Tanda Gastrik

Tanda gastrik mudah dikesan kerana ia menyebabkan ketidakselesaan pada perut. Antara tandanya ialah :

* Sakit perut (pada bahagian atas perut atau abdomen)
* Rasa senak, berangin atau pedih
* Rasa tidak selesa
* Kembung, sendawa berulang kali dan kerap kentut selepas makan
* Rasa mual (loya) dan muntah
* Hilang selera makan
* Berat badan turun (pada peringkat teruk)

Jika sampai peringkat teruk, ulser perut menyebabkan pendarahan dan ia boleh dilihat dalam 2 bentuk iaitu :

* Najis menjadi hitam seperti tar
* Muntah mengandungi darah atau berwarna gelap seperti kopi


Siapa Yang Berisiko?

Gastrik adalah masalah sangat lazim dan boleh berlaku pada sesiapa saja. Secara umumnya lebih ramai lelaki mengalami masalah gastrik dengan nisbah 1.5 hingga 2 kali ganda berbanding wanita. Ia biasanya disebabkan gaya hidup dan faktor risiko seperti :

# Individu yang kerap mengambil ubat tahan sakit dalam tempoh lama seperti ubat anti keradangan bukan steroid (NSAID). Ini termasuk aspirin (yang diambil pesakit jantung untuk mencairkan darah)

Tempoh pengambilan ubat yang membolehkan seseorang mengalami gastrik berbeza antara individu kerana bagi orang yang sensitif, pengambilan selama beberapa minggu boleh menyebabkan masalah ini

# Merokok dan banyak minum minuman keras. Asap rokok dan alkohol boleh memberi kesan negatif dan mencederakan lapisan pertahanan (lapisan mukosa)


# Jangkitan bakteria Helikobakter pilori (H pilori). Bakteria ini berupaya melemahkan lapisan mukosa melalui 2 cara iaitu :

i) Bakteria H pilori menghasilkan enzim urase yang memecah atau menguraikan urea kepada ammonia. Ammonia ini bahan toksik yang boleh menjejaskan lapisan mukosa. Kehadiran banyak ammonia melemahkan lapisan pertahanan yang menyebabkan asid hidroklorik boleh sampai ke sel dan mengakibatkan keradangan

ii) Bakteria H pilori mempunyai bentuk berpilin (berlingkar). Jadi ia boleh membuat lubang pada lapisan mukosa (seperti lubang cacing) yang akhirnya melemahkan lapisan pertahanan ini

# Individu yang banyak mengalami tekanan sama ada tekanan kerja, peribadi, sosial atau mendapat jangkitan kuman yang teruk juga lebih berisiko diserang masalah gastrik. Malah masalah gastrik juga kerap dikesan pada pesakit yang baru menjalani pembedahan besar kerana pembedahan juga adalah satu bentuk tekanan kepada badan.

# Individu yang suka mengambil ubat tradisional, terutama yang mengandungi akar kayu. Ia termasuk ubat tradisional Cina dan Melayu kerana kebanyakan ubat tradisional dicampur steroid supaya ia lebih berkesan dan mujarab.

Jom cuba Energizing Soy Protein..mana tahu ESP boleh membantu menceriakan hidup anda.. dan boleh juga mencuba Peppermint Ginger Plus untuk merawat Gastrik anda.


 


Shaklee Peppermint-Ginger Plus contains Peppermint and Ginger which have been used for their soothing effects on the stomach, as well as Fennel and Anise. Recent clinical studies indicate that supplementing the diet with Ginger may help maintain a calm stomach (Pengambilan halia dlm diet dpt membantu melegakan ketidakselesaan perut)

Functions of Peppermint and Ginger:
(1) Soothing effects on the stomach.

(2) As a digestive aid or to calm an upset stomach.

Source: Shaklee Product Guide

Bagi anda yang ingin mendapatkan maklumat lanjut, boleh hubungi saya atau sms/whatsapp di talian 012-7142284 atau email ke bee4211@yahoo.com


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 
I am Shaklee Malaysia Independent Distributor at Johor Bahru, Johor. Pertanyaan Lanjut:
Shaklee ID : 858049
No Telefon: +6012.714.2284
(sms/whatsapp/telegram)
Facebook : Beeha Yunos
Facebook Page: BeeLittleShoppe
Email : beeha4211@gmail.com
Blog : www.beehayunos.com

0 comments:

Post a Comment

Copyright © Healthy Me-Healthy You-Healthy Life | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in