perkongsian ilmu : Konvension BIDADARI DUNIA 2012

salam jumaat..penghulu segala hari..moga setiap langkah yg kita atur sentiasa diiringi dengan nama Allah dan sentiasa dalam rahmat dan lindunganNYA..subhanallah...Maha Suci Allah...saya bru pas baca blog seorg hamba Allah - Nina Mazlan..tentang konvension BIDADARI DUNIA yg dihadiri..sgt menyentuh perasaan..sgt mendalam maksudnya..sgt byk pelajaran dan pengajaran yg perlu saya pelajari..saya dpt link blog Nina Mazlan ini dari kakak sepupu saya, Kak Ani..beliau pergi ke konvension ni..dan saya mintak beliau kongsikan, ini blog rakan beliau, saya share setelah mohon izin..utk tatapan bersama..utk manfaat bersama..sama2 kita hayati..

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dengan nama Tuhan yang menciptakan kita kaum Hawa dari satu jiwa yang bernama Adam sebagai pelengkap fitrah manusia. FirmanNya dalam surah An-Nisa' ayat 1;

'Wahai sekalian manusia! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam), dan yang menjadikan daripada (Adam) itu pasangannya (isterinya - Hawa), dan juga yang membiakkan dari keduanya - zuriat keturunan - lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-yebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu.'

Ya, wanita itu mulia. Dari rahim insan yang bernama wanita, lahirnya para Nabi, para Rasul, tokoh-tokoh agama bahkan seluruh umat manusia. Specialnya wanita di sisi Allah sehingga kita dilantik untuk menjadi 'kilang' pemprosesan manusia yang menyeru seluruh alam kepada ungkapan;

'Tiada Tuhan Yang Layak Disembah Melainkan Allah'.

Hebat bukan diri kita wahai insan bernama wanita? :')

*Ok, tukar mood biasa balik. Keseriusan yang lama akan menyebabkan bosan.*

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Terima kasih Allah kerana dengan kasih sayangNya kepada kita, seramai 3000 (tambah tolak) wanita dapat berkumpul di satu tempat yang dinamakan PICC, Putrajaya untuk menimba ilmu dari penceramah-penceramah hebat di Konvenyen Bidadari Dunia 2012. Satu konvenyen yang membuktikan betapa specialnya wanita ini sehingga diadakan satu persidangan hanya yang boleh dihadiri oleh kaum Hawa. Sweet bukan?



Telah bersabda Rasulullah SAW;

'Sampaikanlah dariku walau hanya dengan sepotong ayat'

Ilmu yang ditimba bukan hanya untuk disimpan dalam buku nota atau mungkin yang kaya sedikit simpan dalam peti besi. Tapi ilmu yang ditimba wajib diamalkan dan disampaikan kepada orang lain. Yelah, takkan nak masuk syurga sorang-sorang kan? Tak bestlah takde geng. So, kenalah berusaha ajak ramai-ramai masuk syurga sama-sama. Kan kan? *mata bersinar-sinar*

Jadi, sukalah kiranya saya *cehh saya* berkongsi serba-sedikit ilmu yang dapat saya sedut sepanjang dua hari konvensyen berlangsung. Entri ini mungkin sedikit *atau banyak* panjang. Maka, saya tak bertanggungjawab atas segala side effect yang berlaku pada anda semua. Dan dan, kepada sesiapa yang turut hadir ke konvensyen, mohon dibetulkan apa yang salah, dan ditambah apa yang kurang. Kalau nak salahkan apa yang betul, tu suka hati. Nanti jawab dengan Tuhan.

[video pembukaan]


Keseluruhannya, ada 10 slot plus 2 forum yang disediakan. Mereka adalah,

  • Bidadari Impian [Fatimah Syarha]
  • Cahaya Kemanisan Iman [Hjh Zawiah]
  • Wanita Dan Kerjaya [Dr Niki Shuhada]
  • Wanita Penyejuk Jiwa [Dato' Siti Bahiyah]
  • Wanita berkarisma [Dati Zaliha]
  • Bahagia Dan Membahagiakan [Prof Dr Muhaya]
  • Ibu Luar Biasa [Pn Jamilah]
  • Kesucian Mawar Putih [Ummi Ros]
  • Solehah itu indah [Dr Rubiah Kolup]
  • Wanita Dan Dakwah [Dr Harlina]
Dan 2 forum;

  • Fesyen -Yes or No? [Wardina, Catriona Ross, Datin Zaliha, Pn Suryati]
  • Titian Syurga [Nora, Irma Hasmie, Ust Firus, Amie Sofia, Pn Farazila]
Saya tak mampu nak share semua, tapi insyaAllah, sedaya upaya akan berkongsi isi yang menyentuh hati dan saya harap, semua yang membaca akan memperoleh manfaat daripada tulisan saya yang hina ini.

Bidadari Impian [Fatimah Syarha]

Rasulullah SAW pernah mengatakan, sebaik-baik wanita di alam ini ada 4 orang iaitu;

  1. Asiah isteri Firaun.
  2. Saidatina Khadijah.
  3. Saidatina Fatimah.
  4. Maryam ibu Isa.
Mereka ini adalah wanita yang berjaya memperoleh trofi taqwa dan mulia di sisi Tuhan mereka. Mereka ada satu persamaan yakni keempat-empat mereka sangat dekat dengan Rasul. Saidatina Khadijah dan Fatimah sangat dekat dengan Rasul kita Muhammad SAW. Asiah sangat dekat dengan Musa dan Maryam sangat dekat dengan Isa. Kerana mereka dekat dengan dengan Rasul mereka, mereka berjaya memperoleh cinta Allah. Firman Allah SAW dalam surah Al-Imran ayat 31;

Firman Allah SWT, “ Katakanlah (Muhammad): Jika kamu mencintai Allah maka ikutlah aku (Muhammad) kamu akan dicintai Alllah. Dan Dia mengampunkan dosa-dosa kamu. Allah maha pengampun lagi maha pengasih.”

Ya betul, Rasulullah SAW sangat jauh dengan kita. Tapi baginda meninggalkan sunnah untuk kita ikut. Jadinya, alasan apa lagi yang dapat kita beri untuk merebut cinta Allah? MashaAllah. Mari kita selami kehebatan kisah 4 wanita yang diiktiraf sebagai sebaik-baik wanita ini.



Yang pertama adalah Asiah isteri Firaun. Dah namanya isteri Firaun sudah semestinya Asiah ini sentiasa berada di sisi Firaun, manusia yang paling memusuhi Nabi Musa. Penderitaan Asiah sangat dasyat. Asiah dibunuh oleh suaminya sendiri dengan cara kaki dan tangannya diikat di 4 penjuru dan dihempap dengan batu.  Di saat-saat kematiannya, Asiah berdoa pada Allah dan doanya dirakamkan dalam surah 
At-Tahrim ayat 11;

Dan Allah mengemukakan satu misal perbandingan (yang menyatakan tidak ada mudaratnya) kepada orang-orang mukmin (berhubung rapat dengan orang-orang kafir kalau tidak terjejas keadaan imannya), iaitu: perihal isteri Firaun, ketika ia berkata: "Wahai Tuhanku! Binalah untukku sebuah rumah di sisiMu dalam Syurga, dan selamatkanlah daku dari Firaun dan perbuatannya (yang kufur dan buas), serta selamatkanlah daku dari kaum yang zalim"

Hebat bukan Asiah? Asiah ini tidak mampu mengawal situasinya. Apalah dayanya kudrat seorang wanita untuk melepaskan diri dari siksaan Firaun ke atasnya. Tapi, hebatnya Asiah adalah kerana kekuatan aqidahnya. Asiah tidak mampu mengawal situasinya tetapi Asiah mampu mengawal responsnya. Apa katanya?

'Kau boleh ambil jasad aku tapi tidak aqidahku'





Bagaimana Asiah boleh menjadi sehebat ini? Asiah mempunyai pendirian. Asiah menjadikan Allah sebagai yang pertama dalam hidupnya. Jika Allah ada dalam hati kita, siapa mampu untuk menggoncang iman kita? Walau disiksa, Asiah tahu beliau tidak keseorangan. Asiah dapat merasakan bahawa Allah sentiasa ada dengannya. Allah sama-sama menanggung kesedihannya. Walupun Asiah tidak melihat Allah, tapi Asiah tahu Allah sentiasa melihatnya.

Apa lagi alasan kita untuk berubah wahai muslimah? Jika kita katakan pengaruh sekeliling atau faktor famili tidak mengizinkan untuk kita berubah, bagaimana dengan Asiah? Asiah tidur sebantal dengan musuh Allah, tapi Asiah masih lagi mampu menjadi wanita yang hebat. Tidak malukah kita pada Asiah?

'Sejarah telah membuktikan, iman bukan penjara di jiwa'

Letakkan Allah no 1 di hati kita walaupun kita tidak dapat melihatnya. Bayangkan, mampukah kita melihat seluruh alam ini tanpa sebarang bantuan? Teleskop, satelit atau google map? Cell dalam badan kita ini, mampukah kita lihat secara direct? Ibubapa kita yang berada di kampung, mampukah kita tengok tanpa bantuan skype atau oovoo? Jadi, bagaimana kita mampu untuk melihat Allah jika makhluk ciptaanNya juga kita tak mampu lihat semua? Tapi Allah itu Maha Baik. Allah sediakan Al-Quran untuk Dia berhubung dengan kita dan Allah suruh kita solat untuk kita berhubung denganNya. Allahu. Apa lagi alasan yang mampu kita beri apabila sampai seru untuk kita berubah?



Yang kedua adalah Siti Khadijah isteri Rasulullah SAW. Baginda Rasulullah SAW berkahwin dengan Siti Khadijah sehinggalah Siti Khadijah meninggal, kemudian barulah Rasulullah berkahwin dengan wanita lain. Tempoh perkahwinan Rasulullah dengan Siti Khadijah lebih lama dari tempoh Rasulullah SAW berpoligami. Jadi, sunnah berkahwin seorang lebih besar dari sunnah berpoligami. Ini adalah fakta yang perlu wanita tahu dan perlu lelaki paham.

Hebatnya Siti Khadijah ini hinggakan pada suatu hari Jibril berpesan pada Rasulullah SAW supaya menyampaikan salam Allah, dan salam Jibril padanya.

Abu Hurairah menyatakan bahawa Jibril datang kepada Nabi SAW sambil berkata, “Wahai Rasulullah, Khadijah sedang berjalan kemari. Ia membawa bekas yang berisi kuah, makanan dan minuman. Jika ia sampai kepadamu, maka katakanlah bahawa Tuhan-Nya dan aku berkirim salam kepadanya. Dan sampaikanlah khabar gembira kepadanya bahawa ia  mendapat sebuah rumah di syurga yang dibuat daripada buluh yang tidak dirisik dan tidak melelahkan.” (Muttafaqun alaih). Fatimah pernah bertanyakan ayahnya tentang hal itu, “Adakah buluh yang berada di sekitar ini?” Rasulullah menjawab, “Tidak. Melainkan buluh yang bertatahkan intan, mutiara dan berlian.”

Siti Khadijah mulia kerana beliau sangat menghargai suaminya. Oleh sebab Rasulullah SAW anak yatim piatu, Siti Khadijah tidak dapat memuliakan ibu dan bapa mertuanya.. Tapi hebatnya Siti Khadijah ini kerana betapa beliau mahu menghargai apa sahaja yang berkaitan dengan suaminya, beliau memuliakan ibu susuan Rasulullah SAW. Kalau kita? Kalau boleh nak kahwin dengan anak yatim piatu sebab malas nak layan mak mentua kan? Ishh. Teruknya kita. -.-



Yang ketiga adalah Maryam ibu Isa. Seorang wanita yang diduga dengan sebesar-besar ujian. Kita ujian paling dasyat pun mungkin gagal dalam exam, atau kehilangan orang tersayang. Tapi Maryam? Beliau diuji mengandung tanpa suami. Bayangkan betapa dasyatnya fitnah yang Maryam terpaksa hadapi oleh penduduk kampungnya. Berzina - itulah tuduhan yang dilemparkan pada Maryam. Tapi Maryam wanita hebat. Tidak sekalipun iman Maryam berubah disebabkan ujian yang menimpa dirinya. Dan tidak beliau sangka, beliau mengandungkan sesuci-suci manusia iaitu Nabi Isa. Oleh sebab tabahnya hati Maryam, Allah muliakannya di dalam al-quran.

Jika kita perasan, Maryam adalah satu-satunya wanita yang Allah 'mention' namanya secara specific dalam al-quran. Sehinggakan ada surah yang diberi atas namanya. MashaAllah, bestnya kan?

'Ia berkata: "Sesungguhnya aku pesuruh Tuhanmu, untuk menyebabkanmu dikurniakan seorang anak yang suci". Maryam bertanya (dengan cemas): Bagaimanakah aku akan beroleh seorang anak lelaki, padahal aku tidak pernah disentuh oleh seorang lelaki pun, dan aku pula bukan perempuan jahat?" Ia menjawab: "Demikianlah keadaannya tak usahlah dihairankan; Tuhanmu berfirman: Hal itu mudah bagiKu; dan Kami hendak menjadikan pemberian anak itu sebagai satu tanda (yang membuktikan kekuasaan Kami) untuk umat manusia dan sebagai satu rahmat dari Kami; dan hal itu adalah satu perkara yang telah ditetapkan berlakunya.' [19:19-21]

Dan yang keempat adalah Siti Fatimah, puteri Rasulullah SAW. Fatimah merupakan role model terbaik untuk para remaja. Allah berfirman dalam surah At-Taubah ayat 71;

'Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan, dan melarang daripada berbuat kejahatan; dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan RasulNya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.'



Ya, wanita dan lelaki memang diciptakan untuk melengkapai antara satu sama lain. Tapi, bukan dengan cara seperti yang para remaja lakukan pada zaman 2012 ini. Berpegangan tangan tidak kira tempat. Berdua-duaan  tanpa rasa segan. Fatimah, seorang wanita yang sanggup menyembunyikan perasaan cintanya sehinggalah akhirnya dengan kuasa Tuhan mereka dijodohkan.

Ada sebuah kisah yang sangat comel di malam pertama Fatimah dan suaminya Ali. Fatimah memberitahu Ali bahawa sebelum menikah dengan suaminya, Fatimah ada berkenan dengan seorang lelaki di kampungnya dan pernah berniat untuk menjadi isteri lelaki itu. Ali dengan perasaan cemburunya bertanya, adakah Fatimah menyesal kahwin dengannya? Fatimah lantas tersenyum dan menjawab;

'Tidak menyesal. Kerana abanglah lelaki itu'

Sweet kan? Jom kita jadi macam Fatimah. ^^


Cahaya Kemanisan Iman [Hjh Zawiah]

Rasulullah SAW bersabda;

'Tiga perkara di mana sesiapa mempunyainya, maka dengannya (tiga perkara tersebut) dia akan merasai kemanisan iman.


1. Seseorang itu menjadikan ALLAH dan RasulNya sebagai yang paling dicintainya,
2. tidak mencintai  seseorang melainkan keranaNya,
3. dan membenci untuk kembali kekufuran sepertimana dia tidak suka untuk dicampakkan ke dalam neraka.'

Iman turun dan naik. Itu lumrah kehidupan. Tapi, malanglah kiranya iman kita lebih banyak menurun dari menaik. Iman itu bermakna menyebut dengan lidah, mengaku dengan hati, dan beramal dengan anggota. Jika kita hanya mengaku yang kita cintakan Allah tapi kita tidak melakukan perintahNya, layakkah kita digelar orang beriman? Allahu. T__T

Fitrah manusia suka kepada kebaikan. Tiada seorang pun manusia di bumi ini yang Allah ciptakan tanpa fitrah tersebut. Tapi, disebabkan pengaruh sekeliling, fitrah kita berkarat seperti berkaratnya besi apabila terkena air. Dalah hati kita, sentiasa ada kemahuan untuk melakukan dosa. Tapi, Allah itu Maha Penyayang. Walau seribu kali kita berniat untuk melakukan maksiat, Allah tidak akan catitkan satu dosa pun untuk kita. Tapi, setiap kali kita berniat untuk melakukan kebaikan, Allah akan catitkan satu pahala. Dan apabila kita melakukan kebaikan yang kita niatkan itu, Allah akan menggandakan pahala untuk kita. Baikkan Tuhan kita?



Allah dulu menghalau iblis hanya disebabkan iblis sombong SEKALI dengan Allah apabila iblis tidak mahu sujud kepada Adam yang dianggap lebih hina daripadanya. Kita? Sudah berapa kali kita sombong dengan Allah? Wahai insan, insaflah.


Wanita Dan Kerjaya [Dr. Nikki Shuhada]

Dr Nikki membongkar rahsia untuk berjaya iaitu tetapkan matlamat dari sekarang. Bila sudah ada matlamat kita akan berusah untuk mencapainya. Contoh matlamat saya adalah;

  • Nak jadi akauntan -> buat duit -> buat rumah untuk mama & daddy -> buat restoran atas nama mama & daddy -> berhenti.
  • Sambung master/PHD dalam bidang agama -> jadik lecturer etc supaya banyak masa untuk jaga anak sendiri.
  • Nak bukak sebuah rumah kebajikan.
  • Penulis buku-buku islami.
  • Berbakti untuk agama sepenuh masa.
'Ya Allah, jika cita-cita ini baik untuk Erna, permudahkanlah baginya ya Allah. Ameen.'

Terima kasih doakan. :D


Dr Nikki menyeru kita untuk mula menabung untuk masa depan. Jangan hari ni dapat RM1000, esok tinggal RM0.10 saja lagi sebab habis pergi shopping. -.-

'Life is not about taking, but giving'

Mula memberi. Kerana itu rahsia kebahagiaan.

5 tabiat wanita bekerjaya;

  1. Fikir positif.
  2. Pilih kawan yang betul.
  3. Mula baca buku.
  4. Hadiri seminar.
  5. Melawat tempat-tempat hebat.
Wanita Penyejuk Jiwa [Dato' Siti Bahiyah]

'Manisnya kurma ini' ^^ *tetiba*

Ada 15 tips untuk menjadi wanita penyejuk jiwa.

1. Nur keimanan yang memancar di wajah.

Semua wanita mahu cantik. Salah ke? Tak salah. Sebab Allah itu cantik dan suka pada kecantikan. Tengok saja perkembangan fesyen tudung sekarang ni. Bertukar-tukar. Itu bukti bahawa wanita sentiasa memikirkan bagaimana untuk menjadi lebih cantik dari hari ke hari. Tapi, bagaimana untuk mendapatkan cantik yang disukai Allah?

Taat pada Allah. 2 in 1. Buat apa yang Allah suruh & tinggal apa yang Allah larang. Bukankah Allah itu tidak melihat pada rupa dan harta kita? Apa yang Allah lihat adalah hati kita. Bila hati kita baik, insyaAllah, kecantikan hati itu akan terpancar di wajah kita.

2. Akhlak yang terpuji.

Pujangga Arab pernah mengatakan,

'Wanita itu tiang negara. Seandainya wanita itu baik, maka majulah negara tetapi seandainya wanita itu rosak akhlaknya, mundurlah sesebuah negara itu.'

MashaAllah. Hebatnya impak yang dapat kita beri pada negara kan?

Untuk menjadi wanita yang baik akhlaknya, hendaklah kita mengelakkan '4P'. Kerana apabila kita lakukan P pertama, ia mendorong kita untuk melakukan P kedua dan apabila kita melakukan P kedua, ia mendorong kita melakukan P ketiga, dan apabila lengkap ketiga-tiga P ini kita lakukan, maka senanglah untuk kita terjerumus kepada P keempat. Apakah keempat-empat P ini?

  • Pandang lebih-lebih. [Tundukkan pandangan, sebab dari mata akan turun ke hati]
  • Pegang-pegang.
  • Peluk.
  • Penzinaan.
Semoga kita dijauhkan dari keempat-empat P ini. InsyaAllah.

3. Ilmu pengetahuan.

Tahukah anda, di dalam al-quran Allah telah menyebut perkataan 'ilmu' sebanyak 880 kali. Ini membuktikan betapa pentingnya untuk kita menimba ilmu. Terutama wanita kerana wanita islam sering dipandang hina oleh bangsa bukan islam. Jadi, sudah menjadi tanggungjawab kita untuk menjadikan mata mereka terbeliak dengan kebijaksanaan wanita islam.

Kita juga adalah kaum yang amat mulia. Sebab apa? Sebab kita membawa benih di dalam rahim kita. Dan kita bertanggungjawab untuk mendidik benih tersebut supaya menjadi hebat. Lagipun, wanita yang bijaksana dapat buat suami terpikat. :p *ustazah cakap bukan saya. lalala.*

4. Isteri idaman suami.

Ada 6 sebab kenapa wanita wajib taat pada suami;

  • Perintah Allah. [rujuk surah An-Nisa' ayat 34]
  • Kedudukan suami sebagai pemimpin. [Allah yang lantik suami kita *cehh. suami kita -.-*, ok suami korang untuk jadi pemimpin korang. Nak kata betapa mulianya seorang suami di sisi Allah]
  • Kewajipan isteri.
  • Dapat pahala. [Baikkan Tuhan kita? Bukan susah wanita nak dapat pahala]
  • Memburu keredhaan Allah.
  • Untuk jauhi azab api neraka. [Bukankah syurga isteri terletak di bawah telapak kaki suami?]
Rasulullah SAW pernah berkata,

'Kalaulah aku dapat perintahkan manusia sujud pada manusia, aku akan suruh seorang isteri sujud pada suaminya'

5. Senyuman manis buat suami tercinta.



Saintis barat pernah membuat kajian. Apabila seorang manusia itu senyum, dia menggunakan 14 otot di muka di mana ia adalah rahsia awet muda. Sekian, berita melaporkan.

p/s: Siapa yang tak kahwin lagi boleh berlatih senyum manis dari sekarang. :p

6. Berhias dan berdandan untuk suami tersayang.

Tiru macam Siti Khadijah. Beliau sentiasa berlembut dengan suaminya dan tingkah layanannya yang baik pada Rasulullah membuatkan beliau diangkat untuk menjadi penghulu bidadari syurga.

7. Meluangkan masa untuk merawat diri.

Jangan jadi selekeh. Allah suruh wanita pelihara aurat, bukan suruh wanita jadi selekeh.

8. Hati yang dipenuhi dengan sifat mahmudah.

4 racun hati yang perlu kita buang;
  • Berlebihan dalam berbicara.
  • Berlebihan dalam melihat sesuatu.
  • Berlebihan ketika makan.
  • Berlebihan dalam pergaulan.
9. Penampilan mengikut syariat.

Well, you know this.

10. Segera meminta maaf apabila bersalah dan bersedia untuk memaafkan.

11. Bersabar menempuhi dugaan hidup.

Boleh amalkan doa lembut hati. Rujuk al-quran [3:200], [59:21], [42:19].

12. Sentiasa menderma dan berinfak.

13. Bersifat penyayang kepada anak-anak dan mendidik mereka menjadi anak yang soleh dan solehah.

'Orang yang mandul adalah orang yang mempunyai ramai anak tetapi tak dapat memberi manfaat pada mereka'

14. Perasaan takut pada Allah.

Soalan, hari ni dah bertaubat pada Allah belum?

15. Dapat keredhaan ibubapa.

'Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).' [31:14]
Jika dalam diri kita tiada yang no 15 ini, usah bicara tentang nak masuk syurga.


Fesyen - Yes or No? [FORUM]


Fesyen - ditentukan oleh kapitalis. Setuju?

Ia tidak pernah statik, as in, fesyen sentiasa berubah-ubah. Dan fesyen juga ditentukan oleh apa yang popular. Contohnya, tudung Hana Tajima. Kenapa fesyen tudung Hana Tajima ini menjadi ikutan? Sebab dia popular. Kalau Hana Tajima ini hanyalah seorang peniaga nasi lemak di Besout tidak mungkin cara dia memakai tudung akan menjadi ikutan. Paham?



Malangnya dunia fesyen hanya tertumpu pada kecantikan fizikal. So sah-sahlah orang yang hot saja boleh jadi model fesyen. Oleh sebab itu, wanita lain yang tengok model-model yang lebih kepada memperaga badan dari baju ini akan rasa diri mereka kurang menarik. So, mulalah para wanita ini beli majalah fesyen dan habiskan duit beli pakaian macam dalam majalah dan tv tu. Tiba-tiba bila pakai tak cantik, kan rugi.-.-

Ya, semua wanita nak jadi cantik. Tapi, bukan hanya kecantikan fizikal yang patut kita kejarkan. Pakaian-pakaian yang seksi dan hot dalam majalah tu tak akan dapat menjadikan kita cantik. Kalau dapat pun, ia adalah fake. Kita hanya meniru gaya model-model fesyen dan kita hidup dalam penipuan. Sesungguhnya, kecantikan rohanilah yang perlu kita kejar.

Bila kita tengok cermin apa yang dapat kita lihat? Jasad kita kan? Tapi, pernahkah kita jadikan cermin itu untuk muhasabah diri kita? Ohh, hati dah hitam sikit sebab mengumpat pagi tadi. Ada?



Jadilah diri kita sendiri. Tidak perlu jadi seperti model-model fesyen dan menyusahkan diri kita.

'if we feel complete, we don't have to show off' [Datin Zaleha]

Firman Allah dalam surah Al-A'raf ayat 26;

'Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian yang berupa taqwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur).'

Allah cakap, sebaik-baik pakaian adalah pakaian taqwa. Tapi, disebabkan taqwa ini adalah pakaian rohani, maka tiadalah diwar-warkan oleh media supaya kita semua memakai pakaian taqwa. Nampak? Sudah terang lagi bersuluh, fesyen yang melampau-lampau hanyalah tertumpu pada kecantikan fizikal yang tidak dapat langsung menambah iman seseorang.

Tapi, adakah berfesyen itu salah? Haa. Itu persoalannya. Bak kata orang, 'tak salah. asalkan ikut syariat'. Dan, tak perlu menghabiskan duit yang banyak untuk berfesyen. Jangan mengukur kecantikan seseorang wanita itu dari cara dia berfesyen kerana di mata Allah, fesyen fizikal tu tidak penting sama sekali.

'Before you hijab yourself, hijab your heart first'

Bahagia & Membahagiakan [Prof Dr Muhaya]

Prof Dr Muhaya. Bagi saya, semua ayat yang keluar dari mulut beliau adalah pengisian. Hebatnyaaaaa. Tapi, akan cuba quote sikit apa yang beliau katakan.

'We are happy not because the world is right. But the world is right just because we are happy'




Prof Muhaya cakap, sesuatu itu akan kelihatan cantik bila kita set dalam minda kita ia adalah cantik. Ada satu kisah, seorang auntie dibawa ke sebuah bilik. Tiba-tiba, belum pun dia masuk ke dalam bilik tersebut, dia sudah cakap yang bilik itu cantik. Orang yang bawa auntie ni ke bilik peliklah. Aik, tak tengok lagi dah kata cantik? Apa makcik tersebut cakap?

'Bilik ini cantik bukan bergantung pada cara ia disusun, tapi ia bergantung pada bagaimana saya menyusun minda saya'

Wanita ini dilahirkan sebagai pemimpin. Walupun kita wajib mengiktiraf lelaki sebagai pemimpin pada kita, tapi kita tak boleh abaikan tanggungjawab kita sebagai pemimpin kepada diri kita sendiri, anak-anak kita, rumah tangga kita serta kerjaya kita. Oleh sebab itu, teramatlah penting untuk seorang wanita itu terdididk dengan baik. Bayangkan, kalau kita tidak terdidik. Berkemungkinan nanti apabila kita melahirkan anak, anak kita akan jadi gangster. Haa. Tak pasal-pasal dapat gelaran ibu mafia nanti. Nak?



Bagaimana untuk menjadi wanita yang bahagia?

Adakah wanita itu bahagia kerana dia dapat pakai bag harga ribu-ribu pergi pasar? Atau adakah wanita itu bahagia kerana dia dapat beli baju dekat butik yang sama yang Siti Nurhaliza pergi? Atau mungkin wanita itu akan bahagia apabila dia dapat cari suami yang mampu bawak dia jalan-jalan bawak kereta Volkswagen?

Jika itu erti bahagia buat kita, kita tergolong dalam kalangan yang rugi. Kerana itu hanyalah bahagia pada aspek fizikal. Tapi aspek rohani, mental?

Cinta yang mampu membuatkan kita bahagia hanyalah cinta Allah & Rasulnya serta cinta kepada manusia semata-mata kerana Allah. Dan, benci yang mampu membuatkan kita bahagia adalah benci pada perkara yang Allah benci.

Prof Mahaya kata, kita sebagai wanita mestilah kedekut dengan masa. Jangan habiskan masa kita hanya untuk cantik di mata manusia tetapi kita lupa nak habiskan masa kita untuk cantik di mata Tuhan kita.


Selalu tanya pada diri kita, 200 tahun akan datang, di mana kita akan berada?

Taman Syurga

atau

Taman Neraka?


'You will get what you give' - Dr Muhaya

Kalau gaji kita RM2000 sebulan, tapi kita bekerja macam RM1500 sahaja, nescaya Allah akan tarik lagi RM500 tu dari kita. Tak kisahlah melalui kena rompak ke, eksiden ke. Jadi, kalau nak bahagia, kita perlu buat orang lain bahagia juga. Jangan hati tu busuk jek 24 jam.

Untuk bahagia juga, kita haruslah sentiasa berfikiran positive. Ni tak. Bila nak buat sesuatu, kita fikir apa orang lain akan cakap etc. Lepas tu mulalah stress migrain bagai. Dan dan, hargailah orang lain. Sentiasa nampak orang lain lebih baik dari kita.

Kajian ada menujukkan bahawa, sesiapa yang suka bercakap pasal diri sendiri berisiko untuk dapat sakit jantung 3 kali ganda dari orang lain. Haaa, best tak? So, janganlah asyik cakap pasal diri sendiri jek seolah-olah diri sendirilah yang paling baik sekali. Cuba jadik pendengar jugak.

'Be interested, not interesting'


Ibu Luar Biasa [Pn Jamilah]

Nak anak yang berjaya? Didik mereka supaya bersabar. Ada satu kajian yang dibuat di barat tentang effect kanak-kanak yang bersabar. Ada sekumpulan kanak-kanak yang diberi Marshmalow seorang 1. Mereka ditinggalkan oleh orang yang memberi mereka Marshmallow itu di dalam sebuah bilik dengan janji, jika mereka berjaya bersabar dengan tidak makan Marshmallow yang diberi, mereka akan diberi 1 lagi Marshmallow. 1+1=2. Jom tengok apa reaksi diorang. Comel. ^^


Apabila kanak-kanak ini remaja, mereka ditinjau sekali lagi. Respons ibubapa mereka mengatakan kanak-kanak yang dapat 2 Marshmallow menjadi seorang yang hebat. Manakala kanak-kanak yang mendapat 1 Marshmallow mengalami banyak masalah. Untuk mengukuhkan kajian, remaja-remaja ini diuji lagi dengan satu test iaitu Scholastic Aptitude Test. Keputusannya mengejutkan apabila average markah remaja dengan 2 Marshmallow adalah 210 markah lebih banyak dari remaja dengan 1 Marshmallow.

Nampak? Pentingnya melatih anak-anak kita dengan sikap sabar.

'Didiklah anak sebelum kamu berkahwin' -Luqman al-Hakim-



Saidina Ali pernah berpesan;

Didiklah anak kamu dengan cara yang berbeza setiap 7 tahun.

7 tahun pertama, beri dan ajarkan mereka tentang kasih sayang. Manjakan mereka dengan kelembutan dan rasa cinta.

7 tahun kedua, berlaku tegas dengan mereka, didik mereka dan perbetulkan kesalahan yang mereka lakukan.

7 tahun ketiga, berkawanlah dengan mereka, di saat ini mereka memerlukan teman untuk berbicara dan mengemukakan pendapat. Mereka sudah boleh berfikir, bersahabatlah dengan mereka sebelum mereka mempunyai sahabat lain yang boleh meroksakkan akhlak.


Kesucian Mawar Putih [Ummi Ros]

'Kita nak merubah orang, kita berubah dulu' -Ummi Ros-



Ikhtilat - Satu perbincangan yang tak akan pernah habis. Ada banyak pendapat pasal ikhtilat, so saya malas nak ulas. Tapi, secara basisnya adalah;


  • Jaga pandangan.
  • Jaga aurat.
  • Bersuara dengan suara yang formal.
  • Etc.
Semua orang dah besar, dah ada common sense. So, seharusnya kita sedar apa yang patut kita buat dan apa yang tidak. Jaga pandangan, bukan bermaksud kena jalan tunduk sampai eksiden. Pandai-pandailah agak kan? -.- Mata tu jangan melilau.

Bercakap pulak janganlah melentok-liuk sangat. Bukan lelaki jek. Saya yang perempuan pon seram sejuk dengar. Dan gerak-geri berpadananlah dengan tujuan. Janganlah tiba-tiba sambil bagi ceramah sambil menari kan? Tak sesuai.  Tangkap gambar pon tak perlu kot nak macam gaya cheer leader sangat. Kalau nak jugak tangkap gambar macam tu, simpan elok-elok jangan upload FB bagai.

Banyak lagi yang Ummi Ros share, tapi sebagai manusia yang mempunyai fitrah mengantuk, saya terlelap. -.- So, tolong siapa-siapa tambah point. ^^ Ohh dan dan, untuk slot Datin Zaleha sekali. Saya takde dalam dewan masa tu. Bolehlah tambah siapa-siapa. May Allah bless us.

Solehah Itu Indah [Dr Rubiah]

Yang dinamakan solehah itu mahunya Allah. Jangan jadi solehah di luar sahaja, tetapi mestilah solehah di dalam.


Mengapa solehah itu dikatakan indah?

Kerana yang dinamakan solehah itu mempunyai mata yang buta dari melihat maksiat, mempunyai mulut yang bisu dari memperkatakan perkara yang tidak elok, mempunyai telinga yang pekak dari mendengar dosa dan mempunyai kaki yang lumpuh dari berjalan ke tempat-tempat maksiat.

Kita bayang, dalam event besar-besar, mesti ada cameraman. Sebab tu lah kita behave saja sebab takut malu kalau cameraman tertangkap gambar kita yang tak senonoh. Tapi, sedarkah kita bahawa Allah juga seperti cameraman. Setiap saat Allah merakam gambar kita. Bezanya, slide gambar yang ditangkap oleh Allah hanya akan ditayangkan pada hari akhirat di hadapan seluruh penduduk bumi. Malunya jika kebanyakan gambar-gambar kita itu nanti adalah gambar yang tidak senonoh bukan?




Isteri solehah pula, tidak melatah apabila suaminya curang. Bak kata Dr Rubiah, bila suami curang, 'lempang' sajalah. Tapi, bukan 'lempang' dengan tangan, 'lempang' dengan cintanya. Siapa dapat menolak cinta wanita solehah? Sedangkan Allah juga mencintainya.

Solehah itu tidak bergantung pada hartanya, bukan juga pada rupanya. Tapi solehah itu dinilai pada hatinya. Namun bukan bererti si solehah itu perlu selekeh. Penting untuk seorang yang solehah itu menjaga kecantikannya. Tapi, perlulah mengikut syariat.


'Siapa yg tidak kisah akan kecantikan, dia tidak cukup syarat untuk menjadi solehah.' -Dr Rubiah-

Harta yang paling berharga untuk seorang wanita adalah mindanya. Sebab tu, penting untuk wanita menuntut ilmu. Kerja wanita bukan hanya pakai kain kain batik di rumah, masak, basuh baju segala. Wanita juga berhak untuk menimba ilmu kerana wanita yang berilmu lebih disayangi Allah.

'Yang dinamakan wanita itu, sebelum berkahwin syurganya terletak di bawah telapak kaki ibunya. Selepas berkahwin, syurganya terletak di bawah telapak kaki suaminya. Dan apabila wanita itu menjadi ibu, syurga anak-anaknya pula terletak di bawah telapak kakinya'

MashaAllah. Bestnya jadik wanita kan? :')

Wanita Dan Dakwah [Dr Harlina]

Tengok TV, tengok signboard, tengok majalah, di mana-mana ada gambar wanita. Iklan yang takde kaitan pun guna wanita sebagai model. Iklan kucing, ada wanita. Iklan kereta, ada wanita. Sebab apa? Sebab wanita ini dieksploitasi sebagai objek seksual.

-.-
Apa pandangan golongan Feminist pada wanita?

'A Muslim woman covers from head to toe to devote herself to her man'

Betul ke? Tak marah ke dengan statement tu? Mungkin kita tak rasa apa-apa kerana kita juga beranggapan benda yang sama. Berlambak-lambak suara manusia yang mengatakan,

'saya tutup aurat sebab aurat saya hanya untuk suami saya' <3

Alala. Sweet bukan? Tapi, salah salah salah tanggapan itu. Kita bukan tutup aurat untuk suami kita. Kita tutup aurat untuk Tuhan kita. Untuk Allah!

Kadang-kadang, kita buat perintah Allah tu secara membuta-tuli. Sebab orang lain buat, kita buat. Kita tahu surah mana yang Allah perintahkan pakai tudung? Surah mana yang Allah perintahkan untuk kita solat? Surah mana yang Allah perintahkan untuk taat pada suami? Recheck balik diri.

Berdakwah- Perlu atau tidak?

Kita semua adalah promoter. Tidak kira lelaki atau perempuan. Produk kita adalah islam. Dakwah kita tidak bermusim seperti buah durian. Tidak kira tempat juga. Di mana-mana kita berada, kita wajib berdakwah. Tapi, kalau kita sendiri tidak bangga dengan produk kita, bagaimana kita nak yakinkan orang lain untuk cuba produk kita bukan?

Agama kita sedang tenat. Statistik menunjukkan, setiap minit;

  • 380 wanita mengandung.
  • 50% daripada jumlah ini mengandung tanpa dirancang.
  • 40 wanita melakukan pengguguran secara tidak selamat.
Dan banyak lagi statistik yang boleh kita tengok di media. Tidak kesiankah kita pada agama kita?

‎'Cukuplah sisters. Cukuplah kita diam.' - Dr Harlina.

Titian Syurga [FORUM]



Forum yang menyentuh hati. Semua speaker berkongsi pengalaman mereka dalam tempoh mereka berubah. Tapi saya paling terkesan dengan kisah Pn Farazila [isteri Sham Kamikaze]. Kata beliau, 'orang lain tak nampak apa yang kita dah lalui. Dugaan yang terpaksa kita terima untuk berubah. Apa yang orang nampak, kita dah berubah. Tapi apa yang kita lalui di tengah-tengah tu, hanya Allah yang tahu.'

Betul kan? Orang senang cakap suruh kita tutup aurat, suruh kita tundukkan pandangan. Tapi, proses nak berubah tu takde siapa yang sudi tolong. Tapi, jika kita bergantung pada Allah, tiada apa yang tidak mampu kita buat.

'Senjata utama wanita adalah sabar' -Pn Farazila.

Kita berubah sebab kita malu dengan Allah. Jangan hiraukan apa masyarakat cakap. Nanti lama-lama diorang penat diorang berhentilah kan?


Speaker jugak berkongsi pasal jodoh. Bak kata Ustazah Firuz, kita perempuan ni alergik betul dengan orang hensem. Suka sangat tengok kekacakan fizikal. Jumpa orang hensem mulalah, 'Oppa. Saranghae' -.-

Tapi, tak kurang jugak yang berhajat pada yang soleh. Cuma bagaimana kita define soleh? Adakah bila lelaki itu berjubah dia dianggap soleh? Atau bila dia mempunyai suara yang sedap ketika mengalunkan bacaan ayat al-quran? Kalau semua wanita define soleh macam ni, siapa yang nak dengan lelaki yang pakai jeans tapi still berdakwah segala tu?

'Saya taknak soleh. Saya nak solena. Soleh tapi nakal' -Ustazah Firus *comel apa ustazah ni*


Ramai wanita gelisah sebab 'prince charming'nya tak sampai-sampai. Bukankah jodoh itu telah ditetapkan Tuhan. Kenapa perlu risau? Nanti bila sampai masanya, datanglah prince charming kita tu. Mungkin prince charming kita tu datang naik keldai kot sebab tu lambat. Kan kan? Atau mungkin prince charming kita tu tengah cari pintu kita untuk dia ketuk, tak jumpa-jumpa. Percayalah, 'kelambatan' tempoh masa untuk si dia datang itu adalah peluang yang Allah bagi pada kita dan dia untuk memperbaiki diri masing-masing. ^^

Nanti bila sampai masanya, bila prince charming kita tu dah jumpa pintu kita, bila dia ketuk sambil cakap 'assalamualaikum w.b.t', kita pun jawablah,

'waalaikummussalam w.b.t. KENAPA LAMBAT SAMPAI?!!!' -.-



Seorang wanita itu haruslah mempunyai 3 ciri.

  • Beriman.
  • Berilmu.
  • Bijaksana.
Talian kita dengan Allah mestilah tidak putus. Dan, kita wajib taat yang total pada Allah. Bukan taat bila ada mood sahaja.

Cantik itu fitrah. Semua orang nak cantik. Apa tipsnya?
  • Fikiran - Bersihkan minda kita.
  • Inspirasi. - Cari role model. tapi jangan jadikan JLo itu role model pulak. Cari yang layak.
  • Teknik- Hadiri majlis ilmu, banyak membaca. Gali ilmu sebanyak yang mungkin.
  • Respons- Jangan takut untuk berubah ke arah kebaikan.
  • Applikasi- Amalkan ilmu yang kita dapat.
  • Hamba- Cinta pada Allah.
'Kalaulah kamu tiada kekasih, mengapa kamu tidak cari?
Dan kalau kamu mengaku kamu ada kekasih, kenapa kamu tidak gembira?'

-Ustazah Firus-

Dan kekasih yang abadi itu hanyalah ALLAH. <3

Sweet Moment Semasa Di Konvensyen

[Credit]

Semua orang mesti ada sweet moment masing-masing kan? Melihat semua wanita yang hadir menutup aurat, melihat semua wanita yang hadir solat di merata tempat. Semua itu membahagiakan. Tapi ada satu peristiwa yang tak dapat saya lupa semasa di konvensyen.

Masa tu solat zohor. Saya sampai agak lambat ke surau. Sampai-sampai surau dah penuh dan orang tengah solat berjemaah ramai-ramai. Masa tu sedihlah jugak sebab terlepas solat berjemaah. Bila dah habis orang solat, saya pon solat keseorangan.

Tiba-tiba, masa rakaat kedua, ada seorang sister ni ikut pergerakan solat saya. Saya cepat-cepat tukar niat jadik imam. Masa tu, dalam hati Allah saja yang tahu betapa terharunya saya. Bukan sebab dapat jadik imam, tapi sebab dapat jugak pahala solat berjemaah itu. Lepas saja solat tu, air mata saya mencurah-curah turun sebab rasa terima kasih dekat Allah sangat-sangat. Walupun saya banyak buat dosa, Allah still sayang saya. T__T

Sweet kan Allah? :)


Rasanya itu saja yang mampu saya kongsi. Mohon pencerahan kalau tersilap di mana-mana bahagian. Setiap yang baik itu datang dari Allah, dan yang buruk itu adalah kelemahan diri saya sebagai manusia biasa yang hina ini. Wallahualam.


p/s: Saya tahu, senang untuk menulis, senang untuk bercakap. Tapi susah untuk amalkan. Mohon doa semua orang agar apa yang saya tulis, tidak menjadi sebab untuk saya ke neraka.


Firmannya,

'Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri; padahal kamu semua membaca Kitab Allah, tidakkah kamu berakal?' [2:44]

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

subhanaAllah..tak ada ape yang nak saya konklusikan..segalanya cukup indah..utk renungan kita bersama dalam mencari redha Ilahi..dan utk peringatan diri saya sendiri yg terlalu banyak kekurangan..dan moga ini mampu memberi manfaat yg berguna utk anda semua, Bidadari Dunia..

sampai jumpa lg..moga kita sama2 tergolong dalam golongan yg sentiasa mendapat petunjuk dan hidayah Allah hingga ke akhirnya..aminn..
I am Shaklee Malaysia Independent Distributor at Johor Bahru, Johor. Pertanyaan Lanjut:
Shaklee ID : 858049
No Telefon: +6012.714.2284
(sms/whatsapp/telegram)
Facebook : Beeha Yunos
Facebook Page: BeeLittleShoppe
Email : beeha4211@gmail.com
Blog : www.beehayunos.com

0 comments:

Post a Comment

 

Hot Item : Vivix


http://www.beehayunos.com/search/label/Vivix
Copyright © Healthy Me-Healthy You-Healthy Life | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in