BAHAYA hypertensi aka Tekanan Darah Tinggi boleh mengakibatkan STROK dan SERANGAN JANTUNG!

ASSALAMUALAIKUM


eh, belom apa-apa dah macam ni ke muka kita? cuba tengok cermin sekarang..kalau macam gambar di atas ni..awasss...heheee..kerja atau tidak, anda patut senyum tau..tips bina aura positip ialah senyum dan banyak berfikir yang positip..hehe ada gaya macam Prof Dr Muhaya tak? idol i tu tau..tapi betul, kalau anda banyak berkerut, stress, mudah marah, anda kena hati-hati sebab di takuti anda sebenarnya menghidap hypertension atau tekanan darah tinggi..bahaya ke? Bahaya ke tidak kalau penghidap hypertension atau tekanan darah tinggi ni berisiko menghidap strok dan mudah terkena serangan jantung secara tiba-tiba? Takut kan? jom, hari ni saya nak cerita pasal hypertension atau tekanan darah tinggi ni..Jangan terperanjat kalau saya kata penghidapnya kebanyakan muda belia..belom cecah umur 40 tahun pon..ngeri kan? jom dapatkan informasinya di sini

Hypertensi atau tekanan darah tinggi ialah keadaan di mana seseorang mengalami tekanan darah yang di atas 90 mm Hg (diastolik) atau lebih daripada 140 mm Hg (sistolik). Tekanan darah sebenarnya berubah-ubah megikut keadaan stress dan bebanan kerja seseorang. Maka, tekanan darah perlu di ambil dalam keadaan santai dan di lakukan beberapa kali sebelom diagnosis di jalankan. 



Hypertensi tidak memberikan gejala dramatik, tetapi merbahaya kerana ia meningkatkan risiko mendapat sakit jantung, strok dan kegagalan buah pinggang. 


STATISTIK
Menurut statistik seorang dari enam individu mengalami hipertensi. Sebahagian besar orang yang menderita hipertensi berusia 35 tahun ke atas, 6% darinya terdiri dari golongan remaja dan juga 1% dari setiap kanak-kanak.

GEJALA HIPERTENSI

  • Mengalami pitam 
  • Penglihatan kabur 
  • Berasa Teganag tanpa sebarang sebab (stress) 
  • Muka menjadi kemerahan 
  • Hidung berdarah secara spontan 
  • Sakit Kepala waktu pagi 
  • Telinga Berdegung / berdesing 
  • Perasaan gundah tanpa sebarang sebab @ emosi tak stabil 
  • Gayat tanpa sebab 


Pembuluh darah yang rosak akan merosakkan aliran darah. Mereka juga boleh pecah menyebabkan pendarahan atau menjadi tersumbat oleh bekuan darah yang keluar menutup aliran darah dan menyebabkan kerosakan. Kerosakan ini boleh terjadi di otak yang menyebabkan stroke; di jantung atau kegagalan ginjal di antaranya.

Kegagalan ginjal selanjutnya menyebabkan hipertensi bertambah serius kerana ginjal yang rosak tidak akan berjaya mengeluarkan air dan garam dengan baik. Ini adalah kerana ginjal yang tidak mendapat darah yang cukup menyingkirkan garam dan air secara aktif.

MEKANISMA HIPERTENSI DAN PENYEBABNYA


Hipertensi adalah disebabkan oleh satu atau lebih dari faktor-faktor berikut:
  • tekanan yang meningkat di dinding pembuluh darah.
  • peningkatan isipadu darah akibat peningkatan tahap garam dan lemak dalam darah (kepekatan darah meningkat)
  • pembuluh darah mengeras dan hilang keanjalannya disebabkan oleh arteriosklerosis. 
Punca utama di balik mekanisma hipertensi ini tidak difahami sepenuhnya, tetapi faktor-faktor berikut menyumbang kepada hipertensi: 
  • pengambilan garam yang tinggi
  • pengambilan lemak yang tinggi
  • tahap kolesterol yang tinggi dalam darah
  • stres di tempat kerja dan dalam kehidupan sehari-hari
  • merokok- pengambilan alkohol secara berlebihan
  • masalah berat badan berlebihan
  • tidak aktif dan kurang bersukan
  • kegagalan ginjal 

GAYA HIDUP UNTUK MENCEGAH HIPERTENSI

Perubahan gaya hidup merupakan komponen penting dalam rawatan hipertensi. Kadang-kala tindakan tersebut cukup untuk menyembuhkan keadaan pengidap hipertensi. Perubahan tersebut adalah:
  • mengurangkan pengambilan garam.
  • mengurangkan pengambilan lemak, dan terutama lemak tepu.
  • penurunan berat badan 
  • berhenti merokok
  • mengawal tahap kolestrol dalam darah
  • bersantai dan mengurangkan tahap stres, misalnya dengan meditasi dan latihan otogenik. 
  • kerap bersenam. 

SUPLEMEN YANG BOLEH DICADANGKAN


1. Protein - Energizing Soy protin (ESP) :

  • merupakan Sumber “Protein Lengkap” dengan 9 amino asid penting yang tidak boleh dihasilkan oleh badan dan sukar diperolehi dari diet seharian, Berasakan tumbuhan (non-GMO soya) yang semulajadi rendah lemak dan bebas kolesterol Dan Terbukti secara klinikal dapat mengekalkan tenaga berjam-jam lamanya untuk kehidupan yg aktif, disamping Membantu mengekalkan kepejalan otot, pemulihan tisu badan dan fungsi enzim dan hormone yang sempurna. ESP jugaMembantu mengekalkan paras gula yang normal dalam darah.Kandungan lemak dlm ESP sangat minum iaitu (1gm) Dan Tanpa laktosa di mana kadar penghadaman yang tinggi dan diserap terus ke dalam darah. Dan plg penting tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna dan pengawet, Mengandungi 5 vitamin B, 2 mineral dan 8 gram karbohidrat untuk tenaga
  • Kelebihan ESP juga Menyokong kesihatan imunisasi badan, mengawal paras kolesterol dan menyokong kesihatan jantung dan prostat.
  • ESP jika diambil bersama supplement2 lain akan bantu penyerapan yg lebih baik semua supplement yg kita ambik..cepat menyerap dan kesan yg lebih baik berbanding mereka yg tak ambil bersama ESP.
  • Lebih lagi cerita ESP DI SINI

2. Omega Guard


Penting untuk pengedaran darah dan menurunkan tekanan darah. Ia melindungi sel-sel otot jantung, menurunkan kadar lemak dalam darah. Kelebihan Omega Guard Shaklee :
  • menggalakan pertumbuhan mental dan menguatkan memori
  • mengurangkan paras kolestrol dan tekanan darah
  • mengurangkan risiko kanser payudara, prostat dan usus
  • mengurangkan radang sendi
  • mencegah penyakit jantung 
  • mengawal kandungan kolestrol - melegakan kesakitan sendi dan arthritis
  • meningkatkan kualiti penglihatan
  • melegakan eczema
  • membantu mengawal berat badan
  • lebih banyak tentang omega - disini
3. Garlic complex.

Bermanfaat bagi kesihatan jantung, meningkatkan pengedaran darah dan berkesan dalam mengurangkan tekanan darah tinggi. Ia secara berkesan dapat mengurangkan kekejangan yang terjadi di arteri kecil, mengawal degupan jantung dan mengubahsuai irama jantung. Selain itu, bawang putih dapat mengurangkan gas dalam saluran pencernaan, rasa kebas, pening dan sesak nafas.

Kepentingan Supplement Garlic Kepada Kesihatan Tubuh 

1.  Meningkatkan tahap sistem penghadaman, fungsi jantung yang baik kerana       mengandungi ekstrak spearmint. 
2.  Merupakan Antibiotik semulajadi yang selamat dan sangat bagus untuk pertingkatkan         sistem keimunan badan supaya boleh menghalang sakit berjangkit seperti selesema,       kulat, kuman, virus dan yis candida 
3.  Membantu atasi masalah alergi dengan meningkatkan keimunan terhadap penyakit       alergi seperti hidung yang sensitive, sinus, alergi, asthma, selesema dan hepatitis 
4.  Meningkatkan dan membantu dalam masalah sistem penghadaman seperti kembung       perut, senak perut, ulser gastrik dan ketidakhadaman. 
5.  Menstabilkan tekanan darah tinggi dengan pengambilan konsisten 2-4 biji tablet Garlic       sehari selepas makan. Garlic dapat mengeluarkan raksa, plumbum, kadmium yang       merupakan logam toksik dalam tubuh dengan pantas. Logam toksik ini antara       penyebab tekanan darah tinggi meningkat. 
6.  Melindungi sel-sel darah dari kemusnahan yang disebabkan kehadiran logam dalam       tubuh dan sekaligus menghalang kerosakkan hati oleh bahan kimia yang terkandung       dalam tubuh tanpa kita sedari. 
7.  Membantu menurunkan paras kolestrol, LDL, trigliserid dan kelikatan darah,       mengurangkan bekuan darah, meningkatkan HDL, melindungi jantung dan menghalang      strok dan penyakit koronari. 
8.  Membantu merawat kanser serta membantu mengurangkan peratusan bahan       pencetus kejadian kanser iaitu Nitrosamine. Garlic merupakan anti-oksidan kerana       mengadungi sebatian selenium+germanium+acid amino yang melindungi tubuh       dari radikal bebas yang merupakan antara penyebab kanser. 
9. Mengelakkan Odema iaitu air tekumpul dalam badan terutama pada kaki dan      pergelangan kaki 
10. Membantu menangani masalah organ-organ pernafasan tersumbat akibat batuk dan       brokitis yang berterusan, sakit kerongkong, selesema dan resdung (sinus) 
11. Bagi yang mempunyai Diabetes - Garlic dapat meningkatkan pengeluaran insulin dan        meransang hati untuk mengawal gula dalam darah 
12. Mampu melawan bakteria dan smeua jenis jangkitan pada:       
- Kerongkong & Telinga (throat & ear infection)       
- Perut memulas (stomach upset)       
- Cirit-birit (Diarrhea)       
- Bronkitis       
- Luka-luka (infected wounds)       
- Jangkitan yang berulang-ulang seperti telinga, kerongkong, gusi, mulut, dada, sistem air kencing



Nampak kan..banyak keburukan stress dan hypertension ni..darah tinggi meningkat dan mengakibatkan penyakit lain pulak..dannn..muka pon tak pasal-pasal nampak lebih tua dari usia tau..betul..orang yang jarang senyum dan mudah stress ni, mudah dapat penyakit, hati tak tenang dan memang nampak tua dari usia..



salam sayang,
I am Shaklee Malaysia Independent Distributor at Johor Bahru, Johor. Pertanyaan Lanjut:
Shaklee ID : 858049
No Telefon: +6012.714.2284
(sms/whatsapp/telegram)
Facebook : Beeha Yunos
Facebook Page: BeeLittleShoppe
Email : beeha4211@gmail.com
Blog : www.beehayunos.com

0 comments:

Post a Comment

 

Hot Item : Vivix


http://www.beehayunos.com/search/label/Vivix
Copyright © Healthy Me-Healthy You-Healthy Life | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in