Tanda pesakit Kencing Manis / Diabetes



kasi negri sikit..tengok gambar ni..statistik ni..tahniah JDT negeri kak Bee atas pencapaian tempat ke-tiga paling ramai menghidap diabetes. bahayaaa..ngeriii..mudahan kak Bee dan family tidak tergolong dalam peratusan penghidap diabetes sampai bila2..aminn..


Gejala Diabetes



Diabetes sering disebut silent killer karena memiliki gejala yang samar. Cara terbaik untuk memastikan semuanya adalah dengan melakukan test gula darah.

Tapi jika Anda memiliki gejala-gejala seperti berikut, segera periksakan diri ke klinik kesihatan atau hospital ya :

1. Sering buang air kecil dan haus berlebihan

Sering terbangun malam hari untuk buang air kecil bisa menjadi gejala diabetes. Pada kondisi ini, buah pinggang bekerja sangat aktif untuk menyingkirkan lebihan glukosa dalam darah.

Sedang rasa haus yang berlebihan adalah respon tubuh untuk mengisi cairan yang hilang akibat sering buang air kecil. Kedua gejala ini berjalan seiring sebagai mekanisme tubuh untuk menurunkan kadar gula darah.

2. Kehilangan berat badan

Kadar gula darah yang tinggi bisa menyebabkan penurunan berat badan yang cepat, katakanlah 5-10 kilo selama dua atau tiga bulan (tapi ini bukan penurunan berat badan yang sihat).

Karana hormon insulin tidak mampu mengirim glukosa ke dalam sel untuk digunakan sebagai tenaga, tubuh mulai memecah protin dari otot-otot sebagai sumber energy alternatif.

Buah pinggang juga bekerja keras untuk menghilangkan kelebihan gula, dan menyebabkan kehilangan kalori yang dapat membahayakan buang pinggang. Sebab tu kalau diabetes yang kronik, boleh mengancam kesihatan buang pinggang boleh menjadi rosak.

3. Kelaparan

Rasa lapar berlebihan adalah tanda lain dari diabetes. Ini terjadi akibat kadar gula yang tinggi namun tidak dapat masuk ke dalam sel untuk digunakan dalam proses metabolisme.

Ketika kadar gula darah tidak dapat masuk ke dalam sel, tubuh berpikir belum mendapatkan makanan sehingga mengirim signal lapar untuk mendapatkan glukosa lebih banyak agar sel-sel dapat berfungsi.

4. Masalah kulit

Kulit gatal, dan kering, bisa menjadi tanda diabetes. Contoh lain adalah acanthosis nigricans iaitu penggelapan kulit di sekitar leher atau ketiak.

Orang yang memiliki kondisi ini sudah mengalami proses resistensi insulin meskipun gula darah mereka mungkin tidak tinggi.

5. Penyembuhan luka yang lambat

Infeksi, luka yang sukar sembuh adalah tanda klasik diabetes. Hal ini terjadi karena pembuluh darah vena dan arteri rosak akibat jumlah glukosa berlebihan.

Kondisi ini membuat darah sukar menjangkau daerah-daerah tubuh yang luka untuk memfasilitasi proses penyembuhan.

6. Infection

Diabetes akan menurunkan sistem kekebalan tubuh secara umum. Tubuh menjadi rapuh terhadap berbagai infeksi, termasuk infeksi paling umum seperti bakteria dan virus.

Bakteria dan virus mampu berkembang biak pesat di lingkungan yang kaya gula. Perempuan, khususnya, perlu waspada terhadap infeksi seperti keputihan.

7. Mudah letih dan mudah marah

Orang yang memiliki kadar gula darah tinggi, umumnya akan merasa badannya tidak tenteram. Sering terbangun di malam hari, akan membuat badan tidak segar keesokan harinya. Kondisi inilah yang membuat orang tersebut menjadi letih dan mudah marah.

8. Penglihatan kabur

Penglihatan yang kabur atau sesekali seperti melihat cahaya berkedip merupakan akibat langsung dari kadar gula darah tinggi. Kadar glukosa tinggi mampu mengubah bentuk lensa dan mata.

Namun, gejala ini boleh kembali normal jika kadar gula darah kembali normal. Namun, kadar gula yang tidak terkontrol akan menyebabkan kerosakkan kekal pada mata, bahkan boleh menjadi buta.

9. Kesemutan atau kebas-kebas

Kesemutan dan rasa kebas di tangan dan kaki, bersama dengan rasa sakit terbakar atau bengkak merupakan tanda-tanda bahwa saraf juga rosak disebabkan oleh diabetes. Jika dibiarkan, kondisi ini dapat menyebabkan kerosakkan kekal pada saraf.

10. Hasil test darah

Beberapa cara test dapat digunakan untuk memeriksa diabetes, dan ianya harus di ulang2 untuk memastikkan tahap diabetes seseorang.

Salah satu test adalah test glukosa plasma setelah puasa. Test dilakukan untuk memeriksa gula darah setelah semalam (atau 8 jam) tidak makan.

Glukosa darah di atas 126 miligram per desiliter (mg/dL) pada dua test yang berbeza adalah bererti anda positive diabetes.

Glukosa darah normal adalah 99 mg/dL. Tingkat gula darah 100 sampai 125 mg/dL akan dianggap sebagai pradiabetes.

Jalani hidup dengan Sihat


Diabetes yang tinggi dan tidak terkawal biasanya akan menjadi kompilasi pada penyakit2 kronik yang lain jika bacaan gula terlampau tinggi.

Jika anda ada famili atau keturunan menghidap diabetes, anda seharusnya berjaga2, cuba kawal pemakanan, makan yang sihat dan rendah kalori, elakkan manisan terutama air yang bergula, makan supplement yang sesuai dan betul mengikut keperluan tubuh dan opkos perlunya exercise selalu at least turun naik tangga, atau sekadar berjalan laju. 

Jika anda perlu kan bantuan consult untuk supplement yang diperlukan untuk penyakit diabetes ini, cepat2 hubungi saya ya. Inshaallah, pengalaman saya akan saya gunakan untuk membantu anda.

lets live a better life with Shaklee.





I am Shaklee Malaysia Independent Distributor at Johor Bahru, Johor. Pertanyaan Lanjut:
Shaklee ID : 858049
No Telefon: +6012.714.2284
(sms/whatsapp/telegram)
Facebook : Beeha Yunos
Facebook Page: BeeLittleShoppe
Email : beeha4211@gmail.com
Blog : www.beehayunos.com

0 comments:

Post a Comment

 

Hot Item : Vivix


http://www.beehayunos.com/search/label/Vivix
Copyright © Healthy Me-Healthy You-Healthy Life | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in